[INTERVIEW] Nick Waterhouse: “Ik voel me sterk verbonden met de Europese tradities”

Nick Waterhouse: “Ik voel me sterk verbonden met de Europese tradities”  Verschenen: online: 14/06/2012 papier LiveXS juni 2012 –  LiveXS

Tekst: Henk Kanning

Amper 25 jaar oud is hij, maar hij is gezegend met een geluid dat al bestond lang voordat hij het levenslicht zag. Nick Waterhouse maakt met Time Is All Gone een album met een karakteristiek geluid waar steden als New Orleans en Memphis bij horen. Muzikaal misschien wel de missing link tussen Ray Charles en Mark Ronson. “Om op deze manier een album te maken moet je een beetje gek zijn.”

Je hebt Time is All Gone zelf analoog opgenomen met alleen maar vintage apparatuur. Ben je een liefhebber of is het dwangmatig?
“Om mijn geluid optimaal te vangen moet ik het wel analoog opnemen, anders krijg je het er gewoon niet op zoals het moet klinken. Analoog is niet heilig, maar het moet vet klinken en dit is de manier waarop ik dat doe. Mijn geluid is daardoor uniek. Of je mijn plaat nu luistert op de speakers van een laptop of door grote professionele boxen, het moet perfect klinken. Het beste is wat mij betreft natuurlijk om te luisteren op vinyl. Dat is voor mij de ultieme match.”

Geloof je niet in de cd of digitaal?
“Zeker wel, maar de muziek klinkt gewoon mooier op vinyl. Mijn idee was om het album alleen uit te brengen op vinyl, maar mijn platenmaatschappij heeft me kunnen overtuigen om het ook digitaal en op cd uit te brengen.”

Het vinden van de juiste apparatuur is één, maar het draait bij jou ook nadrukkelijk om het liedje. Hoe ga je te werk?
“Een goed liedje ontstaat bij mij vaak live. Als ik dat moment later in de studio kan vangen dan ben ik heel tevreden. Een nummer moet live altijd uitvoerbaar zijn. Als dat niet het geval is dan komt het niet op mijn album.”

Dat lijkt me een lastig proces. Zijn die voorwaarden die je jezelf stelt de reden dat het bijna twee jaar duurde voor Time Is All Gone klaar was?
“Ik heb er niet fulltime aan gewerkt, ik kon alleen mijn vrije dagen eraan besteden. En vergeet niet dat ik alles zelf heb gedaan en ook voor het eindproduct alleen vintage apparatuur heb gebruikt. Dat kost heel veel tijd. Om op deze manier een album te maken moet je een beetje gek zijn, maar het eindresultaat maakt alles goed.”

Ga je ook voor anderen produceren of heeft de productie van Time Is All Gone je afgeschrikt?
“Dat is wel waar ik op den duur naar toe wil. Voor een singer-songwriter heb ik een album opgenomen dat in september in de winkels moet liggen. Op dat eindresultaat kan ik ook behoorlijk trots zijn. Meer produceren lijkt me geweldig, maar voorlopig zit mijn agenda behoorlijk vol.”

Een volle agenda is een goed teken, toch?
“Ik kijk ernaar uit om op Europese tour te gaan. Op de een of andere manier heb ik me altijd een Europeaan in Amerika gevoelt. Daarnaast voel ik me verwant met de cultuur. Begrijp me niet verkeerd, mijn muziek is echt Amerikaans, maar ik voel me sterk verbonden met de Europese tradities. Ik tour nu drie weken door Europa, maar ik sluit zeker niet uit dat ik in het najaar alweer terugkom.”

LIVEDATA 1 juli Metropolis, Rotterdam 5 juli Ekko, Utrecht 6 juli Pitch Festival, Amsterdam 12 juli Dour Festival, Dour

Geef een reactie

