[BLOG] Ik Vertrek: Herman en Fabiola gaan naar Oostenrijk

‘Groen houd je maar in de bergen, daar ga ik niet op zitten’

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Wekelijks genieten 1.4 miljoen Nederlanders voor de kijkbuis van het programma ‘Ik Vertrek’ (bij een programma van de TROS mag je het woord kijkbuis best gebruiken). De aflevering van zaterdag is vrij matig. Hoofdpersonen Herman en Fabiola (‘Fabiool’ voor vrienden) hebben namelijk een plan, geen kinderen die onder dwang worden meegesleept, en voldoende geld. Bovendien beheerst één van de twee de taal van hun toekomstige thuisland voldoende. Herman en Fabiola vestigen zich na de verkoop van hun Woerdense bloemenwinkel in het Oostenrijkse dorpje Uderns. Ze willen chalets en appartementen gaan verhuren. ‘Ook die van anderen’ voegt Fabiola daaraan toe. Je zal maar thuiskomen na een lange werkdag en het blijkt dat Fabiola je huis ineens heeft verhuurd, daar ben je dan mooi klaar mee.

Waarom er voor Oostenrijk is gekozen legt Fabiola kort uit: ‘de mensen zijn leuk en de bergen zijn leuk’. Kortom, alles in Oostenrijk is leuk in de belevingswereld van Fabiola. Ook Herman denkt er vrij simpel over: ‘als ik geëmigreerd ben haal ik elke dag verse broodjes en vleeswaren’. De hand van een bloemenverkoper bleek snel gevuld. Er moeten nog wel een paar hordes genomen voor het echtpaar kan vertrekken naar Zillertal. Zo moet de dementerende moeder van Fabiola nog voorgelogen worden dat ze ‘gewoon lang op vakantie gaan.’ Dat bleek niet zo eenvoudig, het oude mens had immers al lang van anderen over de emigratie gehoord. ‘In april, nee, mei zoeken we u weer op’ aldus Fabiola. Een dag later vertrekken Fabiola en Herman naar Oostenrijk en vanaf dat moment hoop je op vuurwerk. De hoop is nu gevestigd op Sjonnie en Ab, twee vaste klanten van de bloemenwinkel die helpen met tillen. Hun verdere bijdrage is vrij minimaal. Sterker nog, geen idee wie Sjonnie was, hetzelfde geldt voor Ab.

Een korte ruzie met een uitvoerder, iets hoger uitgevallen verbouwingskosten maar allemaal te verwaarlozen. In no-time hangt het portret van een indianenopperhoofd ook in Uderns boven hun bed en gebeurt er verder weinig opvallends. Een paar mooie dingen: we zijn getuige van een zoektocht van Fabiola naar werk om de Duitse taal te leren. ‘ Hallo, ich bin Fabiola aus Uderns und ich suche arbeit’ leest ze voor van haar briefje. Waarom Fabiola wil werken om Duits te leren is vrij simpel: ‘ik kan geen Duits leren op een Duitse school want daar spreken ze alleen Duits, en dat versta ik niet. Je moet maar net een Nederlander treffen’. Een logische verklaring aldus Fabiola.

Een klein hoogtepunt binnen de uitzending is de zoektocht naar een geschikte bank. Herman ziet een helgroene hoekbank maar Fabiola is meedogenloos: ‘Groen hou je maar in de bergen, daar ga ik niet op zitten’. De keuze valt op een kale houten hoekbank zie ik vandaag op de website van ‘Chalet Fabiola’. In mezelf hoor ik Fabiola al brommen: ‘Bomen horen in het bos, daar ga ik niet op zitten.’

En verder, verder gebeurt er helemaal niks. Laten we voor volgende week hopen op een kind met heimwee, een exotische taal, een bouwval, corrupte burgemeester, huwelijksproblemen of een onrealistisch plan. Deze uitzending was hartstikke leuk voor Herman en Fabiola, knap hoe zij het hebben gedaan maar voor de kijker is dit natuurlijk niks aan.

Eindcijfer: 4

One thought on “[BLOG] Ik Vertrek: Herman en Fabiola gaan naar Oostenrijk

  1. Ik krijg bijna de neiging om de volgende keer eens naar dat programma te kijken, maar ik weet nu al dat dat er toch niet van gaat komen. Liever lees ik stukjes als bovenstaand: waarschijnlijk een stuk leuker & korter dan het daadwerkelijke programma.

Geef een reactie

