[COLUMN] Een open brief aan Robert ten Brink

Beste Robert ten Brink,

Robert, ik mocht je altijd wel. Ik vond je sympathiek. Lekker metroseksueel ook, ik zag wel wat herkenning tussen ons. Daarnaast dacht ik lange tijd: je hebt vijf dochters, daar zit vast wel iets voor mij tussen. Soms zag ik je als ideale schoonvader. Het leek me wel gezellig. Op kerstavond bij de ‘ten Brinkjes’ voor de tv All You Need Is Love kijken. De open haard brandt en er is onbeperkt chocolade van Merci. Ooit werd je wakker en besloot je mensen bij elkaar te brengen. Het mooiste vind ik de aflevering met de geadopteerde Hans geboren te Nigeria tegenwoordig woonachtig in Schoorl. Op kerstavond zag heel Nederland hem door de sneeuw ploegen in Lapland want hij was verliefd geworden op een Finse. Prachtig. Ik was trots op je.

Vanavond brak er iets, er veranderde iets in mijn blik op je. Dat mag toch wel Robert, tutoyeren? Je haalde Kraftwerk uit de Klink Anders lijst van De Wereld Draait door. Vorige week nog in de lijst gezet door notabene Kluun. Het beste wat ik hem ooit heb zien doen. Het begon nog zo goed. Je kiest voor de Beach Boys. Van Beatles nummer ‘All You Need Is Love’ maakte je immers een televisie-format en je geeft deskundig aan: zonder de Beach Boys geen Beatles. Lijkt me duidelijk want The Beatles staan immers al in de lijst. Als nummer kies je voor ‘God Only Knows’ en ik ben het met je eens, dat is een van de mooiste nummers ooit geschreven. Zag je trouwens ook dat presentator Menno Bentveld zich afvroeg waar hij dit nummer van kent? Je dochters hadden geroepen: ‘Robert dit zit in Love Actually’. Kortom: een prima keuze die past bij Dr Love. Daar heb je verstand van Robert, jij weet veel over liefde en alles wat daarbij komt kijken.

De ellende begon bij het dumpen van Kraftwerk met als argumentatie ‘ze hadden een klein hitje met Autobahn’. Je vind dat Kraftwerk helemaal niets te zoeken heeft in deze lijst en noemt het gepruts met computers. Het argument om Kraftwerk te dumpen is eigenlijk het argument om Kraftwerk wel in de lijst te plaatsen. Het zijn pioneers, grondleggers, rebellen en iconen. Dat waar de Klinkt Anders lijst om gaat. Natuurlijk is het moeilijk want het gaat maar om zeventien acts of artiesten dus volledig is de lijst nooit. Maar waarom Kraftwerk, waarom Robert? En zo grof ook. Ik vind het niet bij je passen. Ik ben op zoek gegaan naar een compromis, om onze relatie te lijmen. Jij bent dol op gezelligheid en liefde en ik op Kraftwerk. Misschien kunnen we het samenvoegen en kan je onderstaande band (zie Youtube filmpje) uitnodigen voor de kerstavond editie van All You Need is Love. Dan vergeef ik je alles wat er vanavond gebeurde in De Wereld Draait Door.

Alvast een fijne kerst,
Henk

20 thoughts on “[COLUMN] Een open brief aan Robert ten Brink

  1. Mooi gezegd & niets meer aan toe te voegen Henk! Kun je ook zoiets schrijven “ter ere” van Erik de Zwart? Hij had een tijdje geleden het lef Jimi Hendrix eruit te gooien!

  2. Ik ga een vriendschap op het spel zetten, maar ik had Kraftwerk er misschien ook wel uitgehaald… Het is zo’n korte lijst, dat bijna elke keuze wel te verantwoorden is. En ach, Kraftwerk komt er geheid ook weer een keer in.

  3. Pingback: Op de bres voor Kraftwerk! | Piepknor

  4. Helemaal mee eens. Viel van mijn stoel toen Robert zei dat Kraftwerk niets te maken had met de huidige pop muziek. Weer zo iemand die alleen Radio 2 luistert en de hele dance scene met zijn miljoenen aanhang buiten beschouwing laat. Tja als je nooit van Techno of Trance hebt gehoord dan weet je ook niet dat o.a. Kraftwerk de grondleggers zijn geweest. En zich maar slim voordoen bij weekend miljonairs, niet dus. Geen wonder dat zijn dochter zei dat ze niet beroemd wilde worden omdat haar vader toevallig Robert ten Brink is. Daar zou ik ook niet mee geassocieerd willen worden.

  5. Ergens is het idee ontstaan dat in deze lijst (geweldig format trouwens) alleen maar originators moeten staan. Als je naar het oorspronkelijke Apple filmpje kijkt, en naar de tekst luistert, zie je dat ’t om dwarsliggers, tegensprekers, creatieven, andersdenkenden en rebellen gaat. Die heb je in alle decennia. Zo bekeken kan Caetano Veloso er ook in, net als Dr Dre, of Kraftwerk, of Girl Talk, of Joe Meek, of Lee Perry, of Gainsbourg. Laat het originatorsidee los, en het kiezen van 17 goeie muzikale gekkies wordt een stuk makkelijker (Nina Simone! M.I.A. ! Bjork!)

  6. Kraftwerk is 1 van de meest gesampelde bands ooit, hier een van de miljoenen voorbeelden, ze hebben een nieuwe stroming in beweging gebracht (nee het zijn niet de beste muzikanten ooit, hebben niet het meeste verkocht maar daar gaat het volgens mij niet om, ze zijn authentiek); http://www.youtube.com/watch?v=Sdz2oW0NMFk&ob=av2e, dit is zelfs de versie zonder live intro waar je al helemaal kan horen dat het door kraftwerk geinspireerd is.

  7. Dat je het opnam voor Kraftwerk is terecht. Maar die lijst is nu eenmaal een heel gemeen spelletje: wie je er ook uit haalt er is altijd een hele groep die het daar niet mee eens is.
    Pas echt fout vond ik Leo Blokhuis die er (op het laatst) Carol King in zet omdat er een vrouw in moet. Misschien een aantal goede liedjes, maar “klinkt anders”? Nee, neem dan Kate Bush, Nina Hagen of desnoods Björk.

    Trouwens leuke uitvoering dat filmpje 🙂

  8. Pingback: [COLUMN] Een brief van Robert ten Brink « madebyhnk.nl

  9. Iedereen heeft zijn eigen pioniers, grondleggers, rebellen en iconen.
    Als het om het genre gaat, zijn de ware grondleggers toch anderen dan Kraftwerk..
    De echte pioniers zijn dan toch wel Vladimir Ussachevsky, Isao Tomita en Wendy (Walter) Carlos..
    De berlijnse school is maar 1 der stromingen en dat je nu juist die eruit pikt zegt al genoeg 🙂

    • Toch even een korreltje zout toevoegen, Berlijnse school zijn bijvoorbeeld Tangerine Dream en Klaus Schulze (als bekendsten). Kraftwerk was meer Düsseldorf (Ruhrgebied). En waarom in de lijst zij zijn een inspiratiebron geworden voor de techno en dance muziek. De link tussen electronische en pop-muziek.

Geef een reactie

