[LIVE] Explore The North moet nog gaan groeien

Gezien: Teitur, Seeljocht, Loney Dear  – Explore The North, Leeuwarden

Voorzichtige regendruppels, een straffe wind en een exotische taal om mij heen. Het had Reykjavik kunnen zijn, maar ik ben in Leeuwarden, ik was er nog nooit. De eerste editie van Explore The North had meer publiciteit mogen hebben maar moest opboksen tegen het veel centraler gelegen Le Guess Who weekend in Utrecht.

Mijn festival begint in de Grote Kerk van Leeuwarden waar Jan Douwe Kroeske niet alleen mijn polsbandjes heeft maar tevens een speciale 2 Meter Sessie doet met Teitur. Eerst oude sessies van ondermeer Tori Amos, Saybia en Radiohead, daarna een  interview met Teitur Lassen, de bekendste inwoner van Faeröer. Doorgebroken met Poetry & Aeroplanes maar pas echt gevestigd bij zijn derde Engelstalige album The Singer. Teitur tourde met Radiohead en Rufus Wainwright, speelde op festivals als Roskilde een is in Scandinavië een grote meneer. In de kerk galmt het en gun ik mijzelf niet de hele show, teveel overlap op het té volle programma.

Tijd om naar de Lutherse Kerk te lopen voor het unieke Seeljocht (Fries voor ‘zeelicht’) project. Opgezet rondom Into The Great Wide Open met als bedoeling het eenmaal uit te voeren op Vlieland. Daar zag ik het en was het een van mijn GWO hoogtepunten. In de Lutherse Kerk is het misschien nog wel unieker. In de kerkbanken met een biertje voor één euro. Luther en Calvijn hadden de soundscapes van ondermeer Peter Broderick, Greg Haines en Nils Frahm zeker kunnen waarderen. Met projecties op de schermen naast het altaar en op het plafond beland ik langzamerhand weer in diezelfde trip als Vlieland. Muziek wat je doet dromen en gevoelens creëert, volgens mij is het precies de bedoeling.

In de Post Plaza zaal speelt Loney Dear, wat mij betreft de grote headliner van dit festival. Bij binnenkomst in de prachtige zaal ben ik echter teleurgesteld. Emil Svanängen, hij is Loney Dear, is niet te zien. Gekozen is voor een heel laag podium en een onversterkte ‘intieme’ setting. Na het intieme Teitur en Seeljocht mocht het van mij wel even uit de band schieten. Even wat volume, even nummers met een kop en een staart. Albums Loney, Noir en Dear, John draai ik veel maar de nummers waren bijna niet herkenbaar. Slecht geluid, een zaal die nog voor geen kwart vol stond een enorme tegenvaller.

Een poging de nacht goed te eindigen mislukt, in de prachtige Blokhuispoort (een oud cellencomplex) staat nog een DJ-set van Slagsmalsklubben op het programma en een paar andere DJ’s maar de kille sfeer en het gebrek aan bezoekers zorgt ervoor dat ik Leeuwarden laat voor wat het is. Met een fantastisch Seeljocht was het zeker de moeite om te gaan, tel daar de unieke lokaties bij op en je hebt genoeg ingrediënten voor een mooi festival. Het programma was dit jaar te breed voor het aantal bezoekers en veel van de doelgroep liep denk ik in Utrecht voor Le Guess Who. Pas dit volgend jaar aan en Explore The North heeft alle ingrediënten om een vaste waarde op de festivalkalender te worden.

Geef een reactie

