[LIVE] Drie keer is scheepsrecht voor The Kills

Gezien: The Kills – Paradiso Amsterdam  –  Verschenen: 26/11/2011 –  OOR

Al twee keer eerder dit jaar speelden The Kills in Nederland. Is deze derde keer scheepsrecht? Het moet bijna wel. Het optreden op Lowlands was ondermaats en de show dit voorjaar in de Melkweg niet spannend genoeg. Werk aan de winkel voor de Amerikaanse Alison Mosshart en Brit Jamie Hince. Aan hun de taak de sneltrein die The Kills kan zijn op stoom te krijgen en Paradiso mee te nemen in hun rit.

Hopelijk rekenen The Kills vanavond af met het stigma dat er weinig gebeurt tijdens hun show. De vier drumkits die op het podium staan, zijn op z’n minst veelbelovend. Luid gejoel is er voor stijlicoon Mosshart bij opkomst. Zwoel poseert ze even voor een aantal fotografen, meisjes op de eerste rij zwijmelen weg. De band is er eentje met gevoel voor vorm. Dit vertaalt zich in een tijgerprint-backdrop en een opening met vier drummers die als galeislaven openers No Wow en Future Starts Slow extra glans en ritme meegeven. Het plaatje is mooi. En een welkome aanvulling op de sampler die Hince normaal gesproken instart. Jammer alleen dat het geluid in het begin te slordig is. Als de extra drummers het podium verlaten laat de band pas weer zien wat ze zijn met zijn tweeën: een geoliede machine. Mosshart pakt af en toe een gitaar maar loopt het liefst met haar rood geverfde haren voor haar ogen rondjes over het podium. Jamie houdt controle.

Met nummers als Black Balloon en Tape Song van album Midnight Boom, en zwoele versies van Pots & Pans, DNA en Satellite van laatste album Blood Pressures raakt de locomotief op stoom. En de zaal ook. Balkonbezoekers staan, bezoekers op de vloer knikken mee, de band is dreigend en onheilspellend. Zwoel maar ook teder en bovenal bereikbaar. Bezinning zit er in de uitvoering van Velvet Underground-klassieker Pale Blue Eyes, Mosshart neemt nog een slok rode wijn en Hince glijdt over de gitaar. The Kills houden de balans vast tussen oude klassiekers als Fuck The People en recenter werk van Blood Pressures.

Klassieker Monkey 23 van debuut Keep On Your Mean Side is een prima afsluiter. Mosshart en Hince: als broer en zus, als man en vrouw die hun muzikale huwelijk bezegelden met een tatoeage: 14-2-2002, de dag dat ze voor het eerst het podium deelden. Locomotief The Kills dendert op volle kracht door richting 11-2-2012 want dan viert de band het 10-jarig bestaan groots in New York. Ze zijn er klaar voor. Dat drie keer zeker wel scheepsrecht is, bewijzen The Kills vanavond in Paradiso.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s